Pàgines

diumenge, 18 de febrer del 2024

Uns poemes d'Anna Akhmàtova

 



Arribo a  l'escriptora a partir d'una citació breu de Brodsky a La marca de l'aigua: "Anna Akhmàtova acostumava a dir que “Itàlia és un somni que torna i torna durant la resta de la teva vida”". 
 Anna Akhmàtova (13 de juny de 1889, Odessa - 5 de març de 1966, 
Domodédovo, Moscou). Poeta perseguida per la dictadura. Precisament una de les seves obres més conegudes és Rèquiem, composició de lamentacions i testimonis que descriuen el patiment del poble sota el terror soviètic. Va ser mentora de Brodski i d'altres poetes. 


L'ÚLTIMA ROSA

Vostè escriurà sobre nosaltres
amb lletra inclinada.

J.BRODSKI

Posar-me de genolls amb la boiàrina* Morózova**,
amb la fillastra d'Herodes dansar,
de la foguera de Dido*** enlairar-me
per ser-hi amb Joana de bell nou.
Senyor! Ja ho veus, estic cansada
de tant ressucitar, de morir i viure.
Au, pren-m'ho tot, mes deixa'm un cop més
sentir d'aquesta rosa roja la frescor.

9 d'agost de 1962
Komarovo****


*Títol dels nobles terratinents eslaus.
**Considerada com una màrtir és una de les mes conegudes partidaries del moviment dels Vells creients.
***Princesa Fenícia, la llegenda diu que fundà Cartago. Morí a la foguera.
****Komarovo municipi del districte de Kurortny de la ciutat federal de Sant Petersburg, Rússia.




ESBOSSOS DE KOMAROVO

Oh, Musa del plor...
M. TSVETÀIEVA

... I aquí a tot jo he renunciat,
a tots els béns d’aquesta terra.
En esperit, custodi d’"aquest lloc",
s’ha convertit un tronc nuós del bosc.
Tots som poc temps uns hostes de la vida,
viure -és tan sols un costum.
Em sembla sentir pels senders de l’aire
de dues veus de la crida.
Dues? I amb tot, a la paret de l’est,
entre matolls de gerds esponerosos,
hi ha una recent i fosca branca de saüc...
És una carta de Marina.

19-20 de novembre de 1961
Port (Hospital)



Hem ben après a no trobar-nos més,
a no mirar-nos l’un a l’altre als ulls,
mes en cap cas podríem garantir
què serà de nosaltres d’aquí a una hora.

1964



RÈQUIEM


EN COMPTES DE PREFACI

En els terribles anys de Iejóvstxina*,  vaig passar disset mesos fent cua davant les presons de Leningrad. Una vegada algú em va “reconèixer”. Llavors una dona al meu darrere, amb els llavis morats de fred, i que, evidentment, mai no havia sentit el meu nom, es va treure de sobre la torpor comuna a tots nosaltres i em preguntà a cau d’orella (allà tothom xiuejava): 
-I això ho pots descriure?
I jo li vaig dir:
-Puc.
Llavors alguna cosa semblant a un somriure aparegué tímidament en el que un dia havia estat la seva cara.

1 d’abril de 1957
Leningrad


*Període de 1936 al 1938 durant el qual Iejov va ser la mà forta del terror, durant la dictadura de Stalin.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada