Pàgines

dijous, 17 de març del 2016

De com Josep Piera troba un llibre interessant al bany



Al bany, mentre em rentava i pentinava, em cridà l'atenció un llibre, obildat entre les ampolles de colònia, els xampús i els gels. El títol, Marrakech et les ports du sud; l'autor, el comte Maurice de Périgny, de qui no tenia ni tinc més referències que les que proporcionava el llibre. La coberta era un dibuix a color que mostrava una composició de postal de l'època en aquarel·la; de postal de Marràqueix, amb la Kutubia en primer terme, l'Atlas nevt al fons, una palmera, un morabit, dos xiprers i una parella d'homes amb barnús per un camí.


El vaig agafar del lloc on un dia se'l devia deixar Esteve. El vaig agafar per tal que em fes companyia mentre esmorzava. El volum, provinent d'alguna llibreria de vell, havia estat editat a París, sense data a la vista. Va ser escrit, advertia l'autor, el 1917, i era signat en plena guerra europea. L'autor, un alt comandament de l'exèrcit francès, explicava al pròleg com li'n va ser encomanada l'escriptura pels seus caps militars, després d'haver-ne fet un altre sobre Fes, i com se sentia feliç haver-lo acabat "au moment de quitter le Maroc pour rejoindre mon nouveau post sur le front d'Italie".
El llibre tenia aspectes atractius, tants com d'anacrònics. A la primera pàgina hi havia una curiositat afegida: un ex-libris amb escut nobiliari que deia pertànyer als Condes do Bomfim i una etiqueta amb el número del prestatge de la biblioteca portuguesa d'on un dia va desaparèixer aquest exemplar.
M'encanten les fantasies que els llibres vells possibiliten i tot abans de llegir-los. ¿Quines relacions podien ser les d'aquests comtes de Bomfim amb Marràqueix o amb l'autor, ell també comte? ¿Devien ser parents els Bomfim i els Périgny? ¿Eren dos títols nobiliaris d'una família d'aquestes que s'estenien per tot Europa a les acaballes del Vuitcents? L'heràldica de l'escut, de quatre quarters, en tenia un de deliciosament exòtic, amb un elefantet que duia a sobre una mena de templet hindú, com un símbol nostàlgic dels esplendors colonials dels Bomfim. ¿Uns nobles enriquits amb el comerç d'esclaus negres al Brasil?



De Seduccions de Marràqueix, de Josep Piera. El Balancí. Edicions 62. p. 64


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada